Teksten over het werk van Jac Bisschops

…………………………………………………………

.

.

Jac Bisschops is een meester in het sensibiliseren van ruimte en staat bekend om zijn diepgaande zoektocht naar de essentie van kunst. Zijn schilderijen verwijzen naar de onschatbare waarde van eenvoud, verstilling en transcendentie. In zijn schilders-oeuvre van 35 jaar, bouwt hij verder op het gedachtegoed van Mondriaan, Malevich, Barnett Newman en Andrei Tarkovski. Naast studiereizen in Europa maakte Bisschops vele reizen naar o.a. India, Himalaya, Egypte en Mali waar hij de kunst en sacrale architectuur van de oude culturen in zich opnam. Ook laat hij zich inspireren door klassieke en hedendaagse spiritueel-religieuze muziek. Zijn levensbeschouwing is georiënteerd op het Zen Boeddhisme.

Marianne Schutte    ARTTRA Galerie

……………………………………………………………

.

 

(….) Wat Jac Bisschops schildert kan niet worden omschreven, evenmin benoemd. Doorheen een rijk palet van egaal gekleurde vlakken creëert hij een meditatief werk dat uitnodigt tot inkeer en contemplatie. Tempera wordt in lagen over elkaar aangebracht totdat de juiste kleurintensiteit wordt bereikt. Verschillende kleurvlakken worden gecombineerd met een verticaal en horizontaal lijnenspel. Door alles minimaal en zo zuiver mogelijk te schilderen ontvouwen zijn kunstwerken een lumineuze en mysterievolle dimensie, iets dat boven de materiële wereld uitstijgt. Bij Bisschops gaat het over het sublieme, over puurheid, over spiritualiteit. In een wereld die overdonderd wordt door massa’s beelden op het wereldwijde internet toont de kunst van Jac Bisschops geen herkenbare beelden, geen breedsprakig manifest. Elke anekdote of nadrukkelijke materialiteit wordt vermeden. Zijn kunst staat buiten het lawaai van het actuele discours waar gemorst wordt met beelden, kreten en slogans. Het zijn verstilde beelden, uitgestrekte innerlijke landschappen in een subtiel coloriet.(…..)

Mark Delrue  Kunsttijdschrift Vlaanderen februari 2011.

……………………………………………………………

.

 

In het werk van Jac Bisschops is de interesse in architectuur en de invloed van de tijdens zijn reizen opgedane indrukken onmiskenbaar aanwezig. In zijn schilderijen tekeningen en multiples gaan strenge geometrische vormen samen met een subtiel gebruik van kleur. De kleur wordt bepaalt door het aanbrengen van vele dunne lagen pigment, waardoor de structuur van het dragermateriaal door de temperaverf heen zichtbaar blijft. Hoewel het werk met minimale middelen tot stand komt, is het monumentaal. Het straalt rust uit en mede door het veelzijdig gebruik van bladgoud doet het denken aan een ikoon. De vaak meditatieve thema’s zetten aan tot contemplatie. Bisschops wil met zijn werk een tegenwicht vormen voor de visuele overdaad waarmee we dagelijks geconfronteerd worden.

Noëlle Kemmerling   Cat. 100X artcorner DSM Heerlen  1999.

…………………………………………………………

.

.

.

 

Het werk van Jac Bisschops is bescheiden maar niet teruggetrokken en stil maar niet gesloten. De strenge maatvoering die Bisschops voor zijn werken hanteert, wordt verzacht door het subtiele kleurgebruik. Door zijn verf in verschillende lagen en nuances op te brengen, ontstaat een verzadigd en intens oppervlak. De lichte gloed die hiervan afstraalt, geeft het werk een eigen energie en omhult het als een beschermend aura. Als de trillende lucht boven het warme wegdek. Zo onttrekt het zich aan al te directe interpretaties en nodigt het uit tot rustige aanschouwing of zelfs verstilde meditatie. De schilderijen van Bisschops bieden als een soort ikonen toegang tot een essentiële ruimtelijke ervaring en voor wie de moeite neemt ze geduldig te bekijken, zal duidelijk worden dat in een evenwichtige wisselwerking de ruimte zich in het werk presenteert zoals het werk zich in de ruimte aandient; vanzelfsprekend.

Leo Delfgaauw
Cat. Kunst bij het Gerechtsgebouw Amsterdam Uitgave: architektengroep Loerakker Rijnboutt Ruijssenaars Hendriks bv Amsterdam 1990.

……………………………………………………………

.

 

(….) Seine Bilder aus Holz bekommen durch ihre voluminöse Tiefe einen objekthaften Charakter. Die Gestaltung ist geprägt durch geometrische Formen. Blattgold steht für die Verdichtung von Licht, für eine Energie, die reflektiert wird, helles Grün steht für die Schöpfung, für einen Neuanfang, Orange ist für den in Amsterdam lebenden Künstler eine Farbe, die in hohem Masse Energie verkörpert. Sie steht auch für das von Menschen Geschaffene, während Sandtöne die Erde markieren. Die Schatten der Tafeln umgeben seine Bilder wie eine Aura, bringen ihre Energie zum Vibrieren. Es sind Kraftfelder, die dem Betrachter einen Teil ihrer Stärke schenken wollen. (…..)

Rudolf Barnholt  Neuss, Grevenbroicher Zeitung, Austellung in der Gilla Galerie  2000.

………………………………………………………….

.

.

Transcend  (Gold)

l.: Here     r.: Tra

Rise

l.: Field     r.:  Stream

v.l.n.r.:  Hope   –   Resonance of Calm   –   Transcend

“Colour is sensitivity materialized and just like music it speaks directly to the soul.”

Jac Bisschops

…………………………………………………………….

.

.